School

Zon, maan of ster in de klas. Wat betekent dit?

Als moeder en juf heb ik genoten van alle afleveringen van De Luizenmoeder. Want oh, wat zijn alle onderwerpen toch herkenbaar. Natuurlijk gigantisch uitvergroot, maar wel helemaal waar. Vooral de aflevering over de verschillende niveaus die in groep drie gehanteerd worden was super herkenbaar. In mijn groep drie maken we hier ook gebruik van en er worden altijd vragen over gesteld.

Allereerst wil ik iedereen meegeven: wees alsjeblieft blij dat deze verdeling bestaat. Wees niet teleurgesteld als jouw kind geen zon is, maar een maan of een ster. Deze indeling is simpelweg gemaakt om ieder kind op maat te kunnen bedienen.

Het schooljaar is inmiddels twee weken oud mijn groep 3 heeft inmiddels de eerste kern van de methode doorlopen. Nu gaat het echte werk beginnen. Op dit punt is het noodzakelijk dat ik mijn groep ga verdelen. De kinderen die alle letters al kennen, ook de tweetekenklanken als ei, oe en ui, gaan in een zonboekje werken. Ook krijgen ze een eigen leesboekje. Hierin worden alle letters gebruikt en aangeboden. Het grootste deel van de kinderen kent nog niet alle letters en werkt in een maanboekje. Hier wordt elke twee dagen een nieuwe letter aangeboden. Verder wordt in de boekjes van de maankinderen alleen de letters gebruikt die ze al geleerd hebben.
De kinderen die de ster-aanpak volgen werken in hetzelfde boekje al de maankinderen. Dit zijn echter de kinderen die wat meer instructie nodig hebben. Vaak neem je deze kinderen nog even bij je na de instructie om ze te helpen met de eerste opdracht of samen wat extra te oefenen.

Op de boekjes staat een kleine zon of een kleine maan om aan te geven voor welke leerlingen het boek bestemd is.

Het werken met maan, zon en ster zorgt er dus voor dat ieder kind op maat bedient wordt. In de nieuwe versie van Veilig Leren Lezen ben je niet snel een zon-leerling. Zowel vorig jaar als dit jaar is er in mijn groep maar één leerling die deze aanpak volgt. In de loop van het jaar worden dit er vaak meer, omdat ze geleidelijk meer letters leren en dan kom je erachter dat sommige kinderen die uitdaging goed kunnen gebruiken. Maar de maan-aanpak is echt de meest gebruikelijke. In mijn groep volgt zeker 80-90% deze aanpak.

Trouwens, het werken met zon, maan en ster is onze bovenbouw alweer achterhaald. Rekenen bijvoorbeeld bestaat uit zoveel verschillende facetten dat een kind moeilijk zon of maan te noemen is. Je kunt bijvoorbeeld heel goed zijn in klokkijken, maar veel problemen hebben met rekenen met procenten. Mijn collegae in de bovenbouw werken dus al niet meer zon, maar en ster. Zijn bekijken bij ieder vak per onderdeel hoe de kinderen bedient moeten worden. Ik hoor je denken: is dat niet veel werk? Ja! Dat is heel veel werk. Maar als leerkracht wil je het beste voor ieder kind. Het is dus heel belangrijk dat je op ieder niveau instructie biedt, maar ook dat je ziet dat sommige kinderen helemaal geen instructie nodig hebben.
Veel werk dus, maar heel belangrijk.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s