Boeken, Uncategorized

Lezen in drukke tijden + recensie Mij zie je niet

Ja hoor, het feestseizoen is weer begonnen. En ook al geniet ik hier met volle teugen van, wat is het alweer ongelofelijk druk. Niet alleen privé is het schipperen rond de feestdagen en de voorbereidingen hiervan weer begonnen, ook op school loop ik al weken achter de feiten aan.

November is op school altijd een maand vol studiemiddagen, afspraken, rapporten maken en gesprekken voeren. Voor het eerst hoef ik deze november geen rapporten te schrijven (hoera!), maar er liggen genoeg andere werkzaamheden te wachten.

Ik merk dat het lezen niet wil lukken in deze periode. Ik kan niet in een verhaal komen, geen personages onthouden en ik kan gewoon geen rust vinden om aan een boek te beginnen. De oplossing is altijd hetzelfde ; een boek lezen dat ik al ken óf een boek lezen dat niet al te ingewikkeld in elkaar zit. En als ik voor het laatste ga kies ik altijd een Nederlandse schrijver. Zo las ik deze maand de nieuwe Loes den Hollander: leuk, maar niet al te ingewikkeld en vaak zie je het einde vooraf wel aankomen. Deze boeken kan ik makkelijker lezen als het druk is.

Loes den Hollander- Mij zie je niet

In dit boek worden twee personages om en om uitgelicht. Zo maken we kennis met een – niet bij naam genoemde – verbitterde gescheiden vrouw wiens dochter zelfmoord heeft gepleegd. Deze moeder wil na de dood van haar dochter maar één ding: wraak. Ze verteld over wraakacties die ze al uitgevoerd heeft en broedt nog op één klapstuk.

In de andere hoofdstukken maken we kennis met het object van haar obsessie. Jeantine van Dis is recentelijk in dezelfde plaats gaan wonen en worstelt met een gebeurtenis uit het verleden. Jeantine werkte in het onderwijs, maar zit nu thuis. Haar relatie met haar man verloopt momenteel moeizaam. Ook wordt Jeantine geplaagd door rare briefjes, telefoontjes en ongewenste cadeautjes. Als lezer ga je makkelijk door het boek heen, geen ingewikkelde complotten of complexe persoonlijkheden. De personages hadden zelfs wat meer uitgediept kunnen worden. Het is enkel wachten tot de twee personages elkaar daadwerkelijk ontmoeten. En natuurlijk de vraag wie de eerste personage precies is houdt de lezer bezig. Door het geringe aantal personages is de kans groot dat je goed zit, maar neem het jezelf niet kwalijk als je ernaast zit…