Uncategorized

Cito toetsen, waar gebruiken we ze voor?

Er bestaan veel misverstanden over de Cito toetsen. Ik hoor ouders die zich er vooraf al zorgen over maken, ouders die zich er niets van aantrekken en ook leerkrachten zijn ofwel voor, ofwel tegen het afnemen van de toetsen.

Vorig jaar woonde ik een landelijk congres bij voor kleuterleerkrachten. Er werd gevraagd wie er vóór het afnemen van toetsen bij kleuters is. Je kunt je wel voorstellen toen het schaamrood op mijn kaken stond toen bleek dat van de honderden aanwezigen ik als enigste mijn hand opstak. Gelukkig deelde de spreken mijn mening. Volgens haar was er niets mis met toetsen bij kleuters. Maar bedenk je goed, waar gebruik je de toetsen voor.
Het lijkt me duidelijk dat je niet moet toetsen om het toetsen. Het is voor alle kinderen op de basisschool zwaar om de toetsen te maken. Het kost energie, tijd en het zijn vaak lastige vragen. En daar komt nog eens bij kijken dat je een toets afneemt voor spelling, rekenen, technisch lezen, begrijpend lezen, woordenschat, studievaardigheden en je neemt het AVI-niveau af. Dat is een hele kluif. Niet alleen voor de leerling maar ook voor de leerkracht. Daarom is de visie van de school hierin cruciaal.

Bij ons op school gaat het als volgt; de kinderen maken de toetsen en ze worden door de leerkracht nagekeken en ingevoerd. Er wordt voor spelling en rekenen ook een foutenanalyse gemaakt, zodat je kunt zien met welke specifieke onderdelen een leerling moeite hoeft.
Vervolgens leggen we de resultaten naast de doelen die wij gesteld hadden in het groepsplan. Je stelt voor ieder kind individuele doelen. Een kind dat een V scoort spelling kan weer een V scoren voor de nieuwe toets en toch een prachtige groei hebben gemaakt. Een kind dat een I scoorde voor spelling kan weer een I scoren, maar dat zonder groei. Zo bekijk je per kind of het gegroeid is. De volgende stap is een heel belangrijke; we bespreken de resultaten eerst met het kind en vervolgens met de ouders én het kind. We vinden het heel belangrijk om het kind hierbij te betrekken. De kinderen werken hard en we willen graag dat ze betrokken zijn bij hun eigen ontwikkelen, dat ze zich verantwoordelijk voelen voor hun eigen ontwikkeling. De resultaten van de toetsen komen in het portfolio van de kinderen en samen met de kinderen worden er weer nieuwe doelen gesteld. Er wordt een nieuw groepsplan gemaakt en je bent samen met de kinderen weer klaar voor een half jaar hard werken. Jij weet waar je het voor doet maar de kinderen ook.

Let op! Geen kind is hetzelfde. Ook in toetsen niet. Ik ga voor mijn eigen kind op zoek naar een school die dat weet en weet te waarderen. Ik zie in mijn werk van alles voorbijkomen. Kinderen die onvoldoende scoren op toetsen door faalangst, kinderen die gewoon niet goed zijn in toetsen en kinderen die met twee vingers in de neus de hoogste scoren behalen. Belangrijk is dat een kind meer is dan een toets of resultaten alleen. Maar een toets kan je wel helpen om te zien waar het kind staat en wat het kind in zijn of haar mars heeft.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s