School

Positieve PR voor het onderwijs

Vrijdag 15 maart. Vandaag is er gestaakt in het onderwijs. Alweer. En dat is goed, aangezien er nog veel moet gebeuren om het onderwijs te verbeteren. Toch kozen wij er als school unaniem voor om niet te staken. Misschien werd deze keuze wel makkelijker aangezien de kinderen deze vrijdag al een vrije dag hadden. Wij hielden vrijdag een studiedag. Dus vergaderen, vergaderen, administratief werk en nog meer administratief werk. Juist voor de werkdrukvermindering zijn deze dagen ideaal. Er werd dus niet gestaakt, maar de kinderen waren wél vrij. 

Op vrijdagmorgen las ik op de app van het AD een artikel van Nynke de Jong. Zij pleit in haar artikel voor een positievere blik op het onderwijs. Op dit moment kom je overal artikelen en filmpjes tegen met leraren die klagen. Er is te weinig geld, te weinig aandacht en de werkdruk is te hoog. En deze punten zijn hartstikke waar. Geen woord aan gelogen. Maar Nynke de Jong heeft wel een punt. Want wat maakt het onderwijs nou zo mooi? Waarom moet iedere zoekende student zich aanmelden voor de lerarenopleiding? De aanwas is nu minimaal en dat begrijp ik meteen. Ik zou mijzelf ook niet geroepen voelen om in deze beroepsgroep te stappen. De tien jaar jongere Elianne zou ook gedacht hebben: Doei, zoek maar ander voor je baan met hoge werkdruk en te weinig salaris. Ik kies wel iets anders. 

Dus, wat maakt het onderwijs nou zo fantastisch en waarom moet je vooral wél in het onderwijs gaan werken? Vijf redenen om het vooral wél te doen.

Kinderen zijn fantastisch. Eerlijk, speels een leergierig. Mijn dagen zitten boordevol gezellige momenten. Ik word er iedere keer weer blij van als ik zie hoeveel de kinderen leren en dat ze dit leren doordat ik het ze aanbied is natuurlijk nog mooier. Ook de waardering die de kinderen en ouders geven is hartverwarmend. Ik kan er niets van kopen, maar leuk is het wel. Zo vertelde een jongetje uit mijn kleutergroep mij deze week het volgende: ‘Juf, deze school is echt top. En jij ook!’ (steekt twee duimen omhoog en lacht oogverblindend)
Geen idee waar ik dit aan verdiende, maar het maakte mijn dag. 

Je werkt met doelen. Ieder jaar heb je nieuwe groep kinderen die van punt A naar punt B brengt. Na een jaar van jouw aandacht en liefde zijn ze gegroeid. Groter, wijzer en verstandiger dan toen ze binnenkwamen. Ik vind dit een heel fijn gegeven. Je doet het ergens voor en je ziet resultaat. 

Je hebt meer vakantie dan gemiddeld. Leuke bijkomstigheid. Twaalf weken per jaar, versus vijf weken die mijn vriend heeft. En ik kan ze niet zelf plannen, maar ze zijn er. En die tijd breng ik door met mijn gezin, vriendinnen en familie.

Er is veel ruimte voor je creativiteit. Als leerkracht heb je iets te bieden en het mooie is misschien wel dat iedere leerkracht iets anders te bieden heeft. Ieder talent is welkom. Ik geef zelf bijvoorbeeld graag taalles en geschiedenis. Hier ben ik goed in en ik kan deze vakgebieden met plezier en passie overbrengen aan mijn groep. Andere leerkrachten bezitten bijvoorbeeld talenten op het gebied van rekenen, kunst of muziek. Je geeft een stukje van jezelf aan de kinderen in je klas. 

Je hebt een goede reden om ’s morgens uit bed te komen. Soms zal je wakker worden en geen zin hebben om te gaan werken. De kinderen zorgen er vervolgens voor dat je er weer zin in hebt. Ze wachten op je en verheugen zich bij het wakker worden al op een dag met jou. Een mooiere plek om naar toe te gaan bestaat toch niet? 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s