School

De vakantie van een leerkracht

‘Wat zijn de twee voordelen van het leerkracht zijn? De maanden juli en augustus.’
Een flauw grapje dat ik in de afgelopen jaren heel veel gehoord heb. Het is waar natuurlijk, we hebben veel vakantie. Twaalf weken per jaar en in de maanden juli en augustus hebben we zes weken aaneengesloten vakantie. De beste zes weken van het jaar als je het mij vraagt. Echt even loskomen van het werk, genieten van je gezin, tijd voor jezelf en meestal kun je dit alles doen in een lekker zonnetje.
Toch moet er in die zes weken wel het een en ander gebeuren. Hier en daar wordt er toch een beetje gewerkt en laat je het leerkracht zijn nooit helemaal los.

Kleine disclaimer vooraf: Niet iedere leerkracht gaat hetzelfde om met de zomervakantie. Ik ken leerkrachten die gedurende zes weken bezig zijn met het ontwerpen van hun nieuwe onderwijs, aan de andere kant zijn er leerkrachten die vijf weken lang (proberen) niets (te) doen en in de laatste vakantieweek zo’n vijftig uur draaien om alles klaar te hebben. En er zijn ook vast leerkrachten die het voor elkaar krijgen om met een paar uur werk helemaal startklaar zijn. Ieder een eigen keuze, maar dit was mijn zomervakantie.

Week 1
Ik ga helemaal niets doen. Heerlijk. Genieten van mijn kind, de zon, lunchen met een vriendin en even shoppen. Ik ga niet eens aan school denken.
Mijn telefoon gaat. Er is een nieuwe groepsapp aangemaakt voor de leerkrachten van de middenbouw van volgend jaar. Er wordt besproken wanneer we samenkomen. We moeten de roosters op elkaar afstemmen en het thema voor de eerste weken van het schooljaar voorbereiden. Er wordt voorgesteld om in week drie af te spreken, want dan is er niemand op vakantie.

Week 2
Ik ben vergeten de aantallen voor de verkeersmethode aan te passen. Dit moet voor 1 augustus gebeuren. Ik app een collega voor de inlogcode. Zo gepiept. Ik kijk meteen even in mijn mail en typ het dagschema uit dat we voor de vakantie op een kladje gemaakt hebben.
Ik zie in een winkel goedkope agenda’s. Ik kies een leuke voor in de klas en app mijn duo-partner dat ik een agenda heb gekocht. Ook koop ik een to do lijst, zodat we alles goed kunnen overdragen gedurende de werkweken straks. Ik neem de kalender van school erbij en zet alle activiteiten, vergaderingen en dergelijken erin.
Mijn andere duo, ik ga twee dagen voor twee verschillende groepen, heeft mij al een foto gestuurd van de agenda die zij voor onze groep gekocht heeft.

Week 3
We hebben afgesproken op school. De plannen zijn om met tafels te schuiven, muren te versieren, weekindelingen te maken en overleg te voeren met naaste collega’s. Uiteindelijk gaat onze afgesproken datum door omstandigheden niet door. We moeten een nieuwe datum kiezen en ik ga thuis alvast een beetje aan de slag.

Week 4
Ik maak het rooster voor aankomend schooljaar. Het is een puzzel. Ik moet de lessen van groep 3,4 en 5 op elkaar afstemmen. We hebben twee groepen vier, dus het is fijn om sommige lessen samen te kunnen doen. Ook geven we sommige vakken groepsdoorbroken, hier moet ik ook rekening mee houden. Hierna ga ik aan de slag met de Gouden Weken. Dit is een naam die gegeven wordt aan de eerste weken van het schooljaar. Deze weken zijn cruciaal voor het bepalen van je groepsdynamiek en de regels in de klas. Hier moeten activiteiten voor worden voorbereid en er worden gouden enveloppen besteld om te gebruiken voor deze eerste weken.

Week 5
Ik ga naar school en ik haal wat methodes op. Ik heb nog nooit een groep 5 gedraaid en groep 4 is alweer even geleden, dus ik moet inlezen en dingen voorbereiden.
Mijn thriller wordt vervangen door methodes voor taal, rekenen, spelling en wereldoriëntatie.
Ik maak aantekeningen over hoe we de lessen gaan opbouwen, welke kinderen in welke instructiegroep zitten en ik maak extra plannen voor de sterke en zwakkere leerlingen.
Ook zet ik samen met mijn collega de groep klaar. We maken een plattegrond, schuiven met tafels en kasten en vullen de kasten met verse werkboeken en schriften.

Week 6
Drie verplichte werkdagen op de agenda deze week. Ook spreek ik nog een dag af met mijn collega. Vier werkdag bij elkaar. Er wordt vooral veel vergaderd, er worden plannen gemaakt en uitgewerkt. Fijn aan deze dagen is dat alle collega’s op school zijn. Je kunt dus goed met iedereen overleggen. De kinderen zijn nog vrij dus we hebben nog vakantie, maar er wordt serieus hard gewerkt. Ik heb niet voor alle dagen oppas kunnen regelen, dus ik neem Xavi lekker mee naar school. Natuurlijk is dit op een dag dat we niet hoeven te vergaderen of cursus hebben. Hij speelt met het speelgoed van de kleuters en vermaakt zich prima.
Als ik de deur achter me dichttrek is alles startklaar. Er zitten al weer vele uren werk in om het onderwijs zo goed mogelijk te maken, voordat het schooljaar überhaupt begonnen is. Maar we hebben er weer zin in! Let’s go!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s